ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل

ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل
ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة - تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل
ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل

ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل، طبعا كلنا عارفين المهارات اللي احنا بنستخدمها في شغلنا او في حياتنا اليومية القيادة او فنون القيادة القيادة دي بتمثل جزء كبير في حياتنا اليومية مش بس كده كمان لتشكل جزء كبير جدا في الشغل بتاعنا هتلاقي كل مستوى وظيفي انت فيه لازم يبقى عندك مهارات قيادية معينة.

إقرأ أيضا: نظم وقتك في 60 ثانية

هتلاقي في أي موقف في حياتك لازم يكون عندك مهارات قيادية معينة هتلاقي في ارتباطاتنا بالناس سواء كان الناس دي أصحابنا او شركاء حياتنا لازم برضه نستخدم جزء. او القيادة تعليم القياده دي وتطويرها هو جزء مهم جدا واساسي في حياتنا وعشان كده النهارده في برنامج الزيتونة ناهد من وجهة نظري اهم كتاب اتكلم عن فن القيادة حتى الآن.

في البداية حابب أشكر مستقل. Com عشان هو الراعي الرسمي لهذه المقالة اللي ميعرفش مستقل.  com هو عبارة عن موقع يتيح لك ان انت تستخدم أي حد من الناس اون لاين عشان يعمل لك موقع او يعمل لك موبايل ابلكيشن او يعمل لك مثلا لوجو للشركة بتاعتك او يعمل لك أي حاجة اون لاين.

ممكن تتعمل هو من الآخر موقع بسيط وسهل ويخليك تنجز مشاريعك في وقت قليل وبسهولة لو عاوز تعرف اكتر عن مستقل او عايز تشغل ناس عندك عشان يعملوا لك اي حاجه اون لاين أدخل على اللينك اللي موجود في تحت الكتاب اللي موجود معانا النهارده اسمه تطوير القائد بداخلك.

ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل

الكتاب ده كتب سنة 1993 واخد ريدنز على جودرينز 4. 2 من 5. 0 الكتاب اللي معانا النهارده هو أكتر حاجة شدتني إني أقرأ الكتاب ده هو جون ماكسويل جون هذا اخد ماله قبل كده في برنامج الزيتونه. هنا كتابين كتاب كان بيتكلم عن درجات القياده الخمسة وكتاب تاني اسمه الموهبة وحدها لا تكفي.

جون من الكتاب اللي بي كتبه بطريقة انا شخصيا بتشد لها جدا وبحبها جدا مش بس كده الكتب بتاعته كمان بتأثر في الناس بدرجة كبيرة جدا يعني هتلاقي كل الكتب اللي بتلاقيها. جون تقريبا كل الري بتاعتها فوق الأربعة.

جون قعد عشرين سنه يدرس في نظريات القيادة يعني الراجل ده تقريبا أغنى عمره بيدور على فكرة القيادة وايه أساس القياده وازاي نطور القيادة. عشان كده بحب جون جدا جدا وبحس انه مظلوم لما تيجي سيرته قدامي. حذري سينكوفاي ونقعد مبتكره كلنا وننسى جون.

طيب ندخل بقى جوا الكتاب اللي هيقول لنا ازاي نطور القائد اللي جوانا بيقول لنا كل بني آدم جواه قائد ولكن القائد ده مش بيكبر ومش بأصغر الا لما يتم تطويره يعني القيادة مش مجرد أن انت ربنا أداك موهبة القيادة انت اتولد قائد.

لأ القيادة مرحلة من التدريب والتطوير بالذات عشان يطلع القائد اللي جواك لازم تفهم الجزء ده كويس جدا مفيش حاجه اسمها أصل اتولد عشان  يكون قائد.

اجتياز اختبار المرور اختبار القيادة النظري بالكمبيوتر بوحدات المرور كورسات اونلاين

لأ الظروف اللي اتحط فيها او الحاجات اللي اتعلمها او الحاجات اللي اشتغل فيها على نفسه هي الحاجات اللي خلته ف الاخر قائد، جون ماكسويل بيقول ف الكتاب ده عشان تطور القائد اللي جواك لازم تعدي على عشر خطوات:

  1. اول خطوة التأثير.
  2. تاني خطوة هي الاولويات.
  3. تالت خطوة التكامل.
  4. رابعا وحدة التغيير الايجابي.
  5. خامسا وحدة حل المشكلات.
  6. سادسا وحدة السلوك.
  7. سابعا وحدة الأشخاص.
  8. ثامنا وحدة الرؤية.
  9. تاسعا وحدة الإلتزام.
  10. عاشرا وحدة التطوير.

او أن انت تطور من نفسك او الناس اللي شغالة معاك دول العشر حاجات اللي هنتكلم عنها النهارده كل نقطه تاخدها وتعرف جون كان عايز يقول ايه في النقطة دي عشان نطلع ف الاخر القائد اللي جوانا.

كورسات leadership لتعليم مهارات القيادة الفعالة مجانًا

اول نقطة  التأثير

بيقول هنا أن القيادة تعريفها انك مش يكون عندك ناس تحتك ولكن تعريف القيادة أن انت يكون عندك اتباع معنى أن يكون عندك اتباع ده معناه ان انت عندك مسؤولية ناحية الناس دي انت عندك مسؤولية ناحية ازاي انت بتوجههم او ازاي انت بتقودهم لما تيجي تقول تأثير لازم نراعي كويس جدا احنا بنستخدم اي نوع من التأثير تحت تأثير الناس و اتباعنا.

التأثير ده بيتم عن طريق خمس درجات كنا اخدناهم قبل كده في كتاب درجات الإدارة الخمسة اللي كان كتبه جون ماكسويل. طب ممكن نراجع بسرعة وقتها قولنا ان فيه خمس درجات من درجات الإدارة وقولنا ان اول درجة كانت.

اشهر مقولات الكتب فى القيادة

خامس نقطة وهي حل المشكلات

طبعا لازم يكون أي قائد يكون عنده سرعة بديهه معينة في انه يتدخل في اي حل مشكلة بسرعة دي حاجة لحد ما بتيجي بالخبرة ان انت لما تقع في مشكلة كذا مرة بتعرف ف الاخر ازاي تحل المشكلة دي بتحط برضه فينا الخبرة في النقطة دي فكرة ان انت تحط بها المشكلة يعني دلوقت فيه مشكلة عندي ف الشغل فأنا هحط خطة معينة عشان احل المشكلة دي.

المصدر من “هُنـــــــــــــا

اقرأ أيضًا: ملخص كتاب ازاي ممكن تبقى غني (أتقن اللعبة) للكاتب

اقرأ أيضًا: ملخص كتاب لصوص السعادة الخمسة الكاتب جون أيزون

يمكنكم اصدقاء منصة مجتهد قرأءة المزيد في: ملخصات كتب

112 مشاهدة