مهارات ال pr وكيفية اكتسابها  والعمل به ويعنى ايه PR ؟!

مهارات ال pr وكيفية اكتسابها  والعمل به ويعنى ايه PR ؟!
مهارات ال pr
مهارات ال pr

العلاقات العامة هي ممارسة إدارة ونشر المعلومات من فرد أو منظمة إلى الجمهور من أجل التأثير على تصوراتهم. تختلف العلاقات العامة والدعاية في أن العلاقات العامة يتم التحكم فيها داخليًا ، في حين أن الدعاية لا تتحكم فيها ولا تساهم بها أطراف خارجية. مسؤول العلاقات العامة يستجيب لطلبات الحصول على معلومات من وسائل الإعلام. تهدف إلى الحفاظ على الصورة الإيجابية للمؤسسة أو العميل. تحقيقًا لهذه الغاية ، يمكنهم كتابة مواد تسويقية مثل الرسائل الإخبارية ومنشورات وسائل التواصل الاجتماعي والبيانات الصحفية.

مهارات ال pr وكيفية اكتسابها  والعمل به : –

توجيه رأى الجمهور لمنتجك من خلال مشاريع غير إلكترونية أو إلكترونية ، أو عرض منتج معين لجمهور ما وخلق حلقة  إيجابية حوله،

بالعربى يعنى :-

التسويق لمنتجك , بس بطريقه مختلفة عن الطريقه اللى عارفينها بتاعة شغل التسويق العادى , يعنى من خلال العلاقات يعنى ال PR تلجأله لما تحب تعمل مؤتمر مثلا فهو هيجيبلك الناس اللى هتتكلم فيه , والمنظمين ليه , وهيمسك المؤتمر من اوله لأخره وهو اللى بيستقبل الضيوف ويعتبر واجهة الشركه وهو الشخص اللى عنده علاقات كتير وارقام كل الناس وبيخلص كل المصالح اللى واقفه فى دقيقه وهو برضه نفس الشخص اللى بيقبض كتييير اوى نظير شغله ده

أهم مهارات ال pr

الأمانة
في العلاقات العامة ، سمعتك هي المفتاح. إن الصراحة والصدق والالتزام بقيمك الأساسية في حياتك العملية لن يساعدك على النوم مرتاح البال والضمير في الليل فحسب ، بل سيعزز جودة عملك. وهذا سيؤدي إلى وجود عملك الجاد عند تمثيل العميل أو علامته التجارية. والنصيحة الأخيرة لترك بصمتك في عالم العلاقات العامة ، التزم بالأمانة دائمًا.

المعرفة والبحث

تعد القدرة على إجراء الأبحاث وبناء معرفتك بمنتج أو خدمة العميل أمرًا أساسيًا. ستساعدك مواكبة أحدث اتجاهات السوق والمنافسة والتكنولوجيا ورغبات العملاء في الحصول على وظيفة ناجحة في العلاقات العامة. علاوة على ذلك ، فإن المعرفة بشكل مستمر خلف الكواليس  تضمن قدرتك على تلبية احتياجات عملائك دون عناء، والتحدث مع الصحفيين والمحللين حول موضوعك بثقة وسهولة. على سبيل المثال ، تتخصص بعض شركات العلاقات العامة في مجالات التكنولوجيا المتخصصة ، لذا فإن الترويج لنفسك كفرد استوعب أساليب عمل التكنولوجيا والطبيعة السريعة لصناعة التكنولوجيا سيجعلك جهة اتصال مفضلة على أولئك الذين يعتمدون فقط على المهارات الأخرى.

مهارات بناء العلاقات
أكثر من مجرد مهارة بسيطة ، فإن القدرة على بناء شبكتك المهنية هي مهارة حاسمة للنجاح في العلاقات العامة. ستكمل قدرتك على بناء علاقات في التعبير عن ثقتك وجاذبيتك مهارات الاتصال الشفوي والكتابي ، مما يجعلك ممثل علاقات عامة رائعًا.

تعدد المهام في بيئة عمل عالية الضغط
في بيئة العلاقات العامة ذات الضغط العالي ، ستكون القدرة على العمل في مشاريع متعددة في وقت واحد جزءًا من حياتك اليومية. هذا يعني التعامل مع عملاء متعددين باحتياجات مختلفة ومواعيد نهائية مختلفة. سيحب المحترفون الذين يزدهرون ويستمتعون بالعمل في مثل هذه البيئة سريعة الخطى طاقة العلاقات العامة.

انتبه للتفاصيل
الدقة في عملك ضرورية لمهنة ناجحة وطويلة في العلاقات العامة. إن قدرة متخصص العلاقات العامة على سرد قصص عملائهم من خلال وسائل الإعلام سريعة التطور ودائمة التطور تتطلب الدقة والاهتمام بالتفاصيل. عند مراجعة المحتوى المكتوب وتعديله باستمرار للعملاء ، من الضروري تقديم تعديل لا تشوبه شائبة ، حيث قد تكون أصغر الأخطاء هي الفرق بين نجاح الحملة أو فشلها.

طب انا محتاج ايه علشان اكون PR شاطر أو اكتساب مهارات ال pr ؟؟!

1- الدماغ عند الmarketeer

2 – اللسان عند الsales man

3- مهارات عرض وتقديم

4 – مهارات تواصل (( مهم جدااا )

5 – Public Speaking

وده مجال بيشتغل فيه كتير بس بينجح فى قليلين لانه صعب شوية ومحتاج صبر جامد جداااا

ازاى ابدأ في شغل الPR (مهارات ال pr وكيفية اكتسابها  والعمل به)

1- غلطة كبيرة انك تبدأ اول خطوه ليك بكورس , خصوصا لو انت متعرفش حاجه عن المجال اصلا , وده طبعا لأن الكورس فى المجال ده غالى جداا

2- اقرأ عن المجال شويه واتأكد ان فيك الصفات والمهارات اللى محتاجاها وظيفة ال PR ولو مش موجوده يبقى تشتغل على نفسك لحد اما تكتسب المهارات دى, زى مهارات التواصل , حل المشكلات , ومهارات التفاوض …)

3- ( اختياريه ) ممكن تتدرب فى نشاط طلابى او جمعية خيريه على دورك ك HR علشان تعرف اكتر عن الوظيفه وتبنى Career  ليك ولو انت شغال علي كده هنا في بعض الكورسات عن الاعمال بتاعت مسؤول الPR من هنا 

إقرأ أيضاً :

يمكنكم اصدقائي متابعة وقراءه المزيد في هذا الجزء من منصة مجتهد: مقالات وشروحات

24673 مشاهدة