ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل

اهم ما ستعرفه عن القيادة تطوير القائد بداخلك

ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة - تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل

ملخص كتاب اهم ما ستعرفه عن القيادة – تطوير القائد بداخلك للكاتب جون ماكسويل، طبعا كلنا عارفين المهارات اللي احنا بنستخدمها في شغلنا او في حياتنا اليومية القيادة او فنون القيادة القيادة دي بتمثل جزء كبير في حياتنا اليومية مش بس كده كمان لتشكل جزء كبير جدا في الشغل بتاعنا هتلاقي كل مستوى وظيفي انت فيه لازم يبقى عندك مهارات قيادية معينة.

هتلاقي في أي موقف في حياتك لازم يكون عندك مهارات قيادية معينة هتلاقي في ارتباطاتنا بالناس سواء كان الناس دي أصحابنا او شركاء حياتنا لازم برضه نستخدم جزء. او القيادة تعليم القياده دي وتطويرها هو جزء مهم جدا واساسي في حياتنا وعشان كده النهارده في برنامج الزيتونة ناهد من وجهة نظري اهم كتاب اتكلم عن فن القيادة حتى الآن.

في البداية حابب أشكر مستقل. Com عشان هو الراعي الرسمي لهذه المقالة اللي ميعرفش مستقل.  com هو عبارة عن موقع يتيح لك ان انت تستخدم أي حد من الناس اون لاين عشان يعمل لك موقع او يعمل لك موبايل ابلكيشن او يعمل لك مثلا لوجو للشركة بتاعتك او يعمل لك أي حاجة اون لاين.

ممكن تتعمل هو من الآخر موقع بسيط وسهل ويخليك تنجز مشاريعك في وقت قليل وبسهولة لو عاوز تعرف اكتر عن مستقل او عايز تشغل ناس عندك عشان يعملوا لك اي حاجه اون لاين أدخل على اللينك اللي موجود في تحت الكتاب اللي موجود معانا النهارده اسمه تطوير القائد بداخلك.

الكتاب ده كتب سنة 1993 واخد ريدنز على جودرينز 4. 2 من 5. 0 الكتاب اللي معانا النهارده هو أكتر حاجة شدتني إني أقرأ الكتاب ده هو جون ماكسويل جون هذا اخد ماله قبل كده في برنامج الزيتونه. هنا كتابين كتاب كان بيتكلم عن درجات القياده الخمسة وكتاب تاني اسمه الموهبة وحدها لا تكفي.

جون من الكتاب اللي بي كتبه بطريقة انا شخصيا بتشد لها جدا وبحبها جدا مش بس كده الكتب بتاعته كمان بتأثر في الناس بدرجة كبيرة جدا يعني هتلاقي كل الكتب اللي بتلاقيها. جون تقريبا كل الري بتاعتها فوق الأربعة.

جون قعد عشرين سنه يدرس في نظريات القيادة يعني الراجل ده تقريبا أغنى عمره بيدور على فكرة القيادة وايه أساس القياده وازاي نطور القيادة. عشان كده بحب جون جدا جدا وبحس انه مظلوم لما تيجي سيرته قدامي. حذري سينكوفاي ونقعد مبتكره كلنا وننسى جون.

طيب ندخل بقى جوا الكتاب اللي هيقول لنا ازاي نطور القائد اللي جوانا بيقول لنا كل بني آدم جواه قائد ولكن القائد ده مش بيكبر ومش بأصغر الا لما يتم تطويره يعني القيادة مش مجرد أن انت ربنا أداك موهبة القيادة انت اتولد قائد.

لأ القيادة مرحلة من التدريب والتطوير بالذات عشان يطلع القائد اللي جواك لازم تفهم الجزء ده كويس جدا مفيش حاجه اسمها أصل اتولد عشان  يكون قائد.

لأ الظروف اللي اتحط فيها او الحاجات اللي اتعلمها او الحاجات اللي اشتغل فيها على نفسه هي الحاجات اللي خلته ف الاخر قائد، جون ماكسويل بيقول ف الكتاب ده عشان تطور القائد اللي جواك لازم تعدي على عشر خطوات:

  1. اول خطوة التأثير.
  2. تاني خطوة هي الاولويات.
  3. تالت خطوة التكامل.
  4. رابعا وحدة التغيير الايجابي.
  5. خامسا وحدة حل المشكلات.
  6. سادسا وحدة السلوك.
  7. سابعا وحدة الأشخاص.
  8. ثامنا وحدة الرؤية.
  9. تاسعا وحدة الإلتزام.
  10. عاشرا وحدة التطوير.

او أن انت تطور من نفسك او الناس اللي شغالة معاك دول العشر حاجات اللي هنتكلم عنها النهارده كل نقطه تاخدها وتعرف جون كان عايز يقول ايه في النقطة دي عشان نطلع ف الاخر القائد اللي جوانا.

اول نقطة  التأثير

بيقول هنا أن القيادة تعريفها انك مش يكون عندك ناس تحتك ولكن تعريف القيادة أن انت يكون عندك اتباع معنى أن يكون عندك اتباع ده معناه ان انت عندك مسؤولية ناحية الناس دي انت عندك مسؤولية ناحية ازاي انت بتوجههم او ازاي انت بتقودهم لما تيجي تقول تأثير لازم نراعي كويس جدا احنا بنستخدم اي نوع من التأثير تحت تأثير الناس و اتباعنا.

التأثير ده بيتم عن طريق خمس درجات كنا اخدناهم قبل كده في كتاب درجات الإدارة الخمسة اللي كان كتبه جون ماكسويل. طب ممكن نراجع بسرعة وقتها قولنا ان فيه خمس درجات من درجات الإدارة وقولنا ان اول درجة كانت.

إقرأ أيضا: نظم وقتك في 60 ثانية

كان أن المدير ده او القائد ده استغل سلطته انه يسيطر على الناس اللي تبعه وساعتها سمينا المدير ده بالمدير بلحه. في نوع تاني من التأثير وهي الناس الأر يتركز على النتائج فقط اللي هو بيقول لك انا ماليش دعوة المهم تعمل الموضوع ده

ازاي المهم النتيجة بتاعتي تطلع في نوع احسن من كده شويه وهي الناس اللي كانت بتعمل تطوير لأتباعهم وفي حاجة ف الاخر اسمها البليكن البليكن ده او المدير البرنس زي ما سميناه هو اللي بيعمل كذا حاجة منها تطوير ومنها انه هيبص على النتائج ومنها انه بيشارك الناس وجزء بيزنس وحاجات كتيرة جدا ممكن تعرفوها في الكتاب اللي خدناه مع بعض.

درجات الإدارة الخمسة دي كانت درجات التأثير في الناس اللي شغالين معاك كمدير او حتى كموظف ولكن لك برضه ليدر شيب الناس اللي معاك لازم تبقى انت عارف مع كل إنسان

مع كل موقف تتصرف بأي درج من درجات التأثير دي انا موجود في مكان فيه ليدر شيب او في إدارة يبقى معناه ان انا هستخدم إستراتيجيات معينه عشان أحقق الإدارة اللي انا عاوز أعملها الاستراتيجيات دي هي الفكرة اللي انا بقول عنهاةدلوقتو.

فكرة التأثير فهل انت في كل مواقف هتستخدم فيها سلطة وبس ولا هل كل المواقف هتستخدم حبك للناس ولا في كل المواقف هتستخدم الإنتاجية وهكذا لازم تحدد الأول ايه الحاجات اللي انت كويس فيها وتنمي باقي الحاجات مينفعش يبقى عندك استايل واحد بس او شكل واحد بس من شكل الانفلونز لازم يبقى عندك اكتر من شكل من الانفلونز تقدر تأثر بيه على الناس اللي معاك.

تاني حاجة الاولويات

للحد اللي عنده مهارات قيادية عالية بيعرف ازاي يرتب أولوياته بيعرف ازاي يركز على 20% اللي بتجيب له 80% من النتائج لازم تدرك ان مفيش إنسان بياخد كل حاجة ف الدنيا ولكن لازم تركز على ايه هيه اهم الحاجات وايه هيه أولوياتك اللي تجيب لك معظم الجيل بتاعك او معظم الشغل اللي انت عاوزه.

في كتاب برضه اخدناه كده مع بعض اسمه الأشياء المهمة أولا الكتاب ده قولنا ان فيه طريقة كده بنقسم فيها الوقت بتاعنا ففيه حاجات مهمة وعاجلة في حاجات مهمة وغير عاجلة في حاجات عاجلة وغير مهمة وفي حاجات غير مهمة وغير عاجلة.

في الكتاب ده قولنا ان اكتر جزء نركز عليه وقتنا ونركز عليه حياتنا هو الحاجات المهمة والغير عاجلة ده الجزء اللي أي قيادي شاطر بيركز عليه بيركز على الحاجات اللي بتضمنا دلوقتي انه هو يعمل خطط لقدام لو ركز معظم وقته في الحاجات المهمة وغير عاجلة هيقدر يطلع بشغل احسن بكتير ما يركز على اي مربع تاني.

تالت نقطه هي النزاهة

بمعنى لازم انت كقيادي تكون بتختار الحاجات اللي بيقول لك عليها ضميرك اللي بيقول عليها صح بتختار الحقيقة وبتبعد عن الكذب تكون صادق مع نفسك ومع الناس التانية وأهم حاجة يكون عندك احترام لكل الناس اللي انت بتتعامل  معاها مش أن انت قائد يبقى نتعامل مع الناس بعدم إحترام ده معناه ان انا متعرفش أي حاجة عن القيادة.

القيادة هي أن انا ياخد الناس وامشي بيها وتوصل مع بعض في سكة مش قيادة أنني أشغل الناس دي عندي ومش قيادة أنني اتعامل مع الناس بطريقة مش كويسة.

القائد ال شاكر يحسس الناس انه هو واحد منهم القائد الشاطر اللي دايما يحط الناس كلها كأن الناس كلها في صفه وأنه بي عمل الحاجات دي كلها او بي تعب كل التعب ده عشان خاطر الناس فأنت كمان لو عاوز تطور حس القيادة عندك لازم تطور حس النزاهة عندك لازم تحسس الناس أن هي الكور بتاع اهتمامك.

رابع حاجة التغيير الإيجابي

غالبا أي حد بيترقى او أي حد بيكون داخل على منصب ترقية ف الدنيا بأعماله كده زي اختبار بتشوفه الحد ده هيصلح ولا لأ لو الحد ده هيترقى ويبقى مدير دايما يقيسوا الحتة دي عنده فكرة انه دايما يقدر يغير فكر ان اللي قدامه.

التغيير بصورة إيجابية اللي هي فكرة انا هقيس إذا كنت انت تقدر تغير أي موقف التغيير بصورة إيجابية ولا لأ بيحط لحد اللي جاي يعمل اختبار ده في موقف صعب ويشوف الموقف الصعب ده ازاي هيقدر يغير بالعقل بتاعه لموقف إيجابي.

القائد الشاطر هو اللي بيشوف أن الحاجات الصعبة او فرص بيبتدي انه يركز دماغه على الفرص دي ويوجه اهتمام الناس للفرص دي بيبتدي يوجه تفكيرك من الحاجات السلبية اللي انت شايفها للحاجات الإيجابية اللي انت ممكن تعمله.

مش بس كده ده كمان بيارق علي الإيجاب او على المؤسسة اللي شغال فيها لأن دايما لما بيشوف ان فيه حاجة ممكن تتعمل بصورة احسن من كده دايما بيقول انا موجود ويحاول انه يغيرها ويخلق من الآخر مناخ تغييري بي.

غير مناخ تغييري بغير في عقول الناس اللي معايا ولما يشوف حاجة غلط يحاول يغيرها على أرض الواقع ده مدير شاطر ده قائد شاطر بيهتم دايما بفكرة التغيير لأن التغيير هي من الحاجات الثابتة في الحياة.

خامس نقطة وهي حل المشكلات

طبعا لازم يكون أي قائد يكون عنده سرعة بديهه معينة في انه يتدخل في اي حل مشكلة بسرعة دي حاجة لحد ما بتيجي بالخبرة ان انت لما تقع في مشكلة كذا مرة بتعرف ف الاخر ازاي تحل المشكلة دي بتحط برضه فينا الخبرة في النقطة دي فكرة ان انت تحط بها المشكلة يعني دلوقت فيه مشكلة عندي ف الشغل فأنا هحط خطة معينة عشان احل المشكلة دي.

المصدر من “هُنـــــــــــــا

اقرأ أيضًا: ملخص كتاب ازاي ممكن تبقى غني (أتقن اللعبة) للكاتب

اقرأ أيضًا: ملخص كتاب لصوص السعادة الخمسة الكاتب جون أيزون

قد يعجبك ايضا